6-godzinny wyścig w São Paulo
17 lipca 2024
Decydując się po trudnych kwalifikacjach na start na twardych oponach (ukończonych na 16. i 17. miejscu), PEUGEOT 9X8 Hypercars szybko awansowały w klasyfikacji generalnej. Godzinę po rozpoczęciu wyścigu, Nico Müller wykonał znakomity manewr wyprzedzania, w wyniku którego PEUGEOT 9X8 z numerem 93 wyprzedził Porsche i znalazł się na 12. pozycji, tuż przed samochodem z numerem 94 prowadzonym przez Loïca Duvala, który otrzymał 5-sekundową karę po kolizji na torze.
Nico i Loïc kontynuowali jazdę PEUGEOT podczas drugiego stintu, stosując strategię opon idealnie dostosowaną do warunków panujących na torze. Samochodem z numerem 93 szwajcarski as Nico Müller wyprzedził kolejno trzy hypercary, awansując na ósme miejsce w klasyfikacji generalnej, natomiast jego kolega z zespołu trzymał się blisko pierwszej dziesiątki, mimo że nałożono na niego kolejną karę. Tuż przed drugim postojem na tankowanie, pit-stopy pozostałych czołowych kierowców pozwoliły samochodom PEUGEOT 9X8 z numerami 93 i 94 awansować na drugie i siódme miejsce!
Nico Müller (85 okrążeń, 366 km) i Loïc Duval (83 okrążenia) oddali później prowadzenie Mikkelowi Jensenowi i Paulowi di Resta, którzy pojechali znakomicie, utrzymując swoją pozycję przez drugi podwójny stint. Tuż po przekroczeniu półmetka wyścigu, Duńczyk (PEUGEOT 9X8 z numerem 93) trzymał w napięciu ponad 73 000 kibiców zgromadzonych na Interlagos, tocząc spektakularną walkę o piąte miejsce z Ferrari i Porsche.
Po dwóch godzinach zmagań na najkrótszym w tym sezonie, lecz mimo to bardzo wymagającym torze, Mikkel i Paul przekazali kierownicę w ręce Jean-Erica Vergne’a i Stoffela Vandoorne’a, którzy walczyli zaciekle aż do linii mety. Po przejechaniu 235 okrążeń (1,012 km) bez żadnych problemów technicznych, PEUGEOT 9X8 z numerem 93 przekroczył linię mety na ósmym miejscu, natomiast samochód z numerem 94 ukończył wyścig na 16. pozycji.
„Mieliśmy najlepszą możliwą strategię na twardych oponach na początku wyścigu”, podsumował Olivier Jansonnie, dyrektor techniczny Peugeot Sport. „To się opłaciło, ponieważ bolid z numerem 93 szybko awansował w klasyfikacji. Osiągnęliśmy nasz cel na ten wyścig, którym była walka z BMW, Alpine i Lamborghini, i ostatecznie udało nam się ich wyprzedzić. Najwyraźniej nie mieliśmy odpowiedniego tempa, ale myślę, że zrobiliśmy wszystko, co w naszej mocy. Jestem zadowolony z tego, jak poradziliśmy sobie w tej sytuacji. Nasza strategia bez wątpienia była właściwa. Teraz musimy znaleźć właściwe tempo, aby walczyć w czołówce”.
FIA World Endurance Championship powróci na kontynent amerykański na szóstą rundę, Lone Star Le Mans, która odbędzie się 1 września w Austin w Teksasie.
Jean-Marc Finot, wiceprezes senior Stellantis Motorsport
„Będąc o sekundę od pole position w kwalifikacjach, z powodu wysokiego poziomu rywalizacji w tych mistrzostwach znaleźliśmy się niestety z tyłu stawki. Dzięki zoptymalizowanej strategii opon szybko wróciliśmy do rywalizacji za kierownicą bolidu z numerem 93. Niestety, bolid nr. 94 otrzymał karę, a następnie utknął w korku. Ósme miejsce jest dobre, ale nie jesteśmy w pełni zadowoleni, ponieważ chcemy walczyć o miejsca na podium. Muszę przyznać jednak, że zespół wykonał dobrą robotę, aby jak najlepiej wykorzystać ten wyścig”.
Mikkel Jensen (PEUGEOT 9X8 z numerem 93)
„Gdybyś zaoferował mi ósme miejsce dziś rano, wziąłbym je po zakwalifikowaniu się na 17. pozycji. Wyścig potoczył się po naszej myśli, ponieważ samochód dobrze spisywał się na twardych oponach. Zauważyliśmy, że niektórzy zawodnicy zmagali się ze średnimi oponami, podczas gdy PEUGEOT był bardzo szybki na twardych oponach. Zespół miał świetną strategię na starcie z nowymi oponami po prawej stronie dla Nico. Następnie udało nam się wykonać podwójny stint, więc wykonaliśmy dziś dobrą robotę”.
Loïc Duval (PEUGEOT 9X8 z numerem 94)
„Otrzymaliśmy pięciosekundową karę za lekki kontakt na torze, a następnie kolejną dziesięciosekundową karę w pit lane. Mimo to wciąż mieliśmy szansę na finisz w środku stawki. Zabrakło nam jednak tempa w ostatniej części okrążenia i było to trudne dla tylnych opon. Nasza strategia dotycząca opon była właściwa na początku wyścigu, ale potem nasi rywale dostosowali się i ciężko było coś zmienić.”