Citroën

Citroën Ë-C4 X zwycięża w teście na 1000 kilometrów

Możliwość bezproblemowego podróżowania na długich dystansach to jedna z głównych barier utrudniających przejście na modele elektryczne. W odpowiedzi na to, wielu producentów oferuje samochody o zwiększonym zasięgu, które są jednak wyposażone w cięższe, droższe i bardziej energochłonne akumulatory. Marka Citroën wybrała inną drogę, decydując się na akumulatory o kompaktowych wymiarach, lekkie i przystępne cenowo. Wybór ten sprawdza się podczas codziennego użytkowania samochodu, gdzie minusem jest zbyt ciężki akumulator. W połączeniu z mocą szybkiego ładowania wynoszącą 100 kW i wydajnym silnikiem, taki akumulator umożliwia również bezstresowe podróżowanie na znacznych odległościach.

Dla lepszego przedstawienia oferowanych możliwości, marka Citroën nawiązała współpracę z UTAC, wiodącą firmą w dziedzinie testów, walidacji i certyfikacji motoryzacyjnych, cieszącą się uznaniem na całym świecie. Pytanie, jakie jej zadano było proste: ile czasu zajmuje pokonanie 1000 km samochodem elektrycznym, a konkretnie ë-C4X? To pytanie, które zadaje sobie klient, przeglądając różne dane techniczne, takie jak wymiary akumulatora, certyfikowany zasięg, masa własna, prędkość ładowania itp. nie rozumiejąc jednak w pełni, jak przekłada się to na rzeczywiste użytkowanie. Aby dostarczyć odpowiedni punkt odniesienia, zadaniem UTAC było przeprowadzenie testu w ściśle określonych warunkach, wykorzystując modele będące konkurentami ë-C4 i ë-C4X: Renault Mégane e-Tech, Volkswagen ID 3 i MG 4.

Citroën ë-C4 X najszybciej pokonał dystans 1000 km, a jego łączny czas, uwzględniając również ładowanie, wyniósł 11 godzin i 57 minut. Jego konkurenci na pokonanie tej samej odległości potrzebowali od 14 do 67 minut więcej. Wyniki, jak wskazują pomiary wykonane przez UTAC, można wytłumaczyć niższym zużyciem energii i zoptymalizowanym czasem ładowania, potwierdzając przemyślany wybór techniczny dokonany dla ë-C4 X i, co za tym idzie, ë-C4.

Oprócz wydajnych produktów, marka Citroën oferuje także aplikację e-ROUTES, która ułatwia podróżowanie samochodami elektrycznymi na dłuższych dystansach. Bezpośrednio połączony z danymi pojazdu, warunkami jazdy i statusem stacji ładowania, ten niezawodny planer podróży optymalizuje trasę klienta w czasie rzeczywistym. To połączenie produktu o wysokiej wydajności i inteligentnej aplikacji jest szczególnie pomocne dla szybkiego rozwoju sieci ładowania.

„Test przeprowadzony przez UTAC potwierdza strategiczne wybory dokonane przez Citroëna: akumulator w rozsądnych wymiarach, który zapewnia zasięg ponad 400 km, zmniejsza koszty eksploatacji i zużycie energii oraz umożliwia bezproblemowe podróżowanie na długich dystansach dzięki funkcji szybkiego ładowania. Jeżdżąc ë-C4 na co dzień, potwierdzam tę wydajność w rzeczywistych warunkach podczas moich licznych podróży” – powiedział T. Koskas, dyrektor generalny marki Citroën.

Cztery modele, które zostały przetestowane przez UTAC na torze Mortefontaine to:

Citroën ë-C4 X
Akumulator (pojemność): 54 kWh
Zasięg WLTP (w cyklu mieszanym): 420 km
Masa własna: 1 603 kg

MG 4
Akumulator (pojemność): 64 kWh
Zasięg WLTP (w cyklu mieszanym): 435 km
Masa własna: 1 694 kg

Renault Mégane
Akumulator (pojemność): 60 kWh
Zasięg WLTP (w cyklu mieszanym): 450 km
Masa własna: 1 670 kg

Volkswagen ID 3
Akumulator (pojemność): 58 kWh
Zasięg WLTP (w cyklu mieszanym): 425 km
Masa własna: 1 790 kg

Modele były testowane przez dwa dni, w identycznych warunkach pogodowych, zgodnie z tym samym protokołem:

  • Jazda ze stałą prędkością 120 km/h na torze Mortefontaine na trasie high-speed ring.
  • Na początku testu, stan naładowania akumulatora (SoC) samochodu wynosi 100%.
  • Samochód zatrzymuje się, gdy poziom naładowania akumulatora osiągnie 10%.
  • Następnie akumulator jest ładowany do 80%. Ładowania odbywały się naprzemiennie na stacji ładowania o mocy 100 kW i stacji ładowania o mocy 50 kW.
  • Powyższa sekwencja jazdy i ładowania jest powtarzana aż do osiągnięcia całkowitego dystansu 1000 km.

Pomiary przeprowadzone przez ekspertów z UTAC wykazały, że ë-C4 X wymagał krótszych postojów na ładowanie i charakteryzował się niższym zużyciem energii w porównaniu z innymi modelami. Połączenie tych dwóch czynników pozwoliło mu pokonać 1000 km w czasie 11 godzin i 57 minut, czyli prawie o 15 minut szybciej niż jego najbliższy rywal.

 

Źródło: Citroën Media Website
Udostępnij: