Obydwa samochody PEUGEOT 9X8 potwierdzają formę: drugie miejsce i Top 5 w Japonii
28 września 2025

Prowadząc na godzinę przed końcem wyścigu, zespół Team Peugeot TotalEnergies był o krok od pierwszego zwycięstwa w Długodystansowych Mistrzostwach Świata FIA WEC, podczas jubileuszowego, setnego wyścigu serii rozgrywanego u stóp góry Fuji.
Paul Di Resta i Loïc Duval zaliczyli świetny występ za kierownicą samochodów PEUGEOT 9X8 z numerem 93 i numerem 94. Paul awansował o jedną pozycję, jadąc na trzecim miejscu już na pierwszym zakręcie, natomiast Loïc awansował o pięć pozycji już na pierwszym okrążeniu. Po dwóch godzinach śmiałych ataków i zdecydowanej obrony obydwa samochody znajdowały się w czołowej piątce, gdy za kierownicę zasiedli Jean-Eric Vergne i Malthe Jakobsen.
Po restarcie po długim okresie jazdy za samochodem bezpieczeństwa, Jean-Eric Vergne za kierownicą samochodu z numerem 93 objął prowadzenie na 98. okrążeniu 6-godzinnego wyścigu Fuji, podczas gdy Malthe przebił się na trzecie miejsce po serii zaciętych pojedynków. Krótko po osiągnięciu półmetka, obydwa PEUGEOT 9X8 znajdowały się na prowizorycznym podium.
Przy kolejnym pit stopie, Malthe Jakobsen pozostał za kierownicą samochodu z numerem 94, ale pechowo musiał zjechać na pit stop tuż przed wywołaniem wirtualnej neutralizacji (Virtual Safty Car), co zepchnęło auto na szóste miejsce. Jean-Eric Vergne zatrzymał się okrążenie później, podczas neutralizacji wyścigu, co pozwoliło PEUGEOT 9X8 z numerem 93 utrzymać prowadzenie, tym razem z Mikkelem Jensenem za kierownicą.
Duńscy kierowcy zespołu Peugeot TotalEnergies wykonali ogromną pracę, broniąc swoich pozycji i odpierając momentami bardzo agresywne ataki rywali. Podczas ostatniego postoju zespół zdecydował się na wymianę kompletu opon w obu samochodach PEUGEOT 9X8. Mikkel Jensen wyjechał na tor na drugiej pozycji, a Stoffel Vandoorne przejął bolid #94 i ruszył z szóstego miejsca.
Belg zakończył swój udany występ plasując się w Top 5. Mikkel Jensen dał z siebie wszystko do samej mety, by obronić drugie miejsce, zapewniając francuskiemu zespołowi najlepszy wynik w historii startów w FIA WEC.
Alain Favey, dyrektor generalny Peugeot
„Umieszczenie obu samochodów w Top 5 i zdobycie drugiego z rzędu podium tutaj, w Fuji, jest ogromnym źródłem dumy dla całego zespołu. To nagroda nie tylko za determinację i ciężką pracę zespołu, ale także za wysiłek naszej japońskiej filii – która niestrudzenie pracowała na to wydarzenie – oraz za stały postęp 9X8 w ciągu ostatnich trzech wyścigów. Widok, jak samochód stopniowo się rozwija i osiąga kolejny poziom, napawa cały zespół Peugeot motywacją i satysfakcją”.
Jean-Marc Finot, starszy wiceprezes Stellantis Motorsport
„Po naszym pierwszym podium w tym roku, zdobytym dwa tygodnie temu w Austin (trzecie miejsce), Team Peugeot TotalEnergies kontynuuje swoje postępy, zajmując wspaniałe drugie miejsce w Fuji. To był emocjonujący wyścig, który trzymał zespół i fanów motorsportu w napięciu przez sześć godzin. Chociaż ciąg zdarzeń wyścigowych nie pozwolił nam wygrać w ten weekend, będziemy nadal osiągać solidne wyniki, dążąc do najwyższego stopnia podium”.
Olivier Jansonnie, dyrektor techniczny Peugeot Sport
„To był dość emocjonujący wyścig, w którym na ostateczny wynik wpłynęły żółte flagi (FCY) oraz samochody bezpieczeństwa. Częściowo skorzystaliśmy na tym my z samochodem #93, inni jednak zyskali więcej. Kluczową rolę odegrała strategia dotycząca opon – chodziło o to, kto zdoła utrzymać opony w najlepszej kondycji na torze najdłużej. Udało nam się utrzymać przewagę nad Porsche, które stosowało tę samą strategię co my, ale nie mieliśmy szans w starciu z Alpine. Mimo wszystko to bardzo dobry wynik, a samochód z numerem 93 zajął znakomite drugie miejsce”.
Jean-Eric Vergne (PEUGEOT 9X8 z numerem 93)
„Miałem dobrą zmianę. Zajęło mi trochę czasu, aby wyprzedzić i objąć prowadzenie, ale potem udało mi się odjechać na bezpieczną odległość, aby przekazać samochód Mikkelowi, i zrobiliśmy pit stop w odpowiednim momencie. To był solidny wyścig. Drugie miejsce to świetny wynik dla zespołu”.
Malthe Jakobsen (PEUGEOT 9X8 z numerem 94)
„Wyścig był wymagający – dwa samochody bezpieczeństwa, dwa restarty, wiele zaciętych pojedynków na torze i kilka fantastycznych wyprzedzeń. Zarządzanie tylnymi oponami było trudne. Wiemy, że mamy potencjał, by walczyć z najlepszymi, i nie mogę się doczekać wyścigu w Bahrajnie, który zakończy sezon”.
Obydwa samochody PEUGEOT 9X8 potwierdzają formę: drugie miejsce i Top 5 w Japonii













