FORMUŁA E: DS AUTOMOBILES KOŃCZY SEZON NA PIĄTYM MIEJSCU W KLASYFIKACJI GENERALNEJ ZESPOŁÓW MISTRZOSTW ŚWIATA
28 lipca 2025

Po nieco ponad siedmiu miesiącach od rozpoczęcia sezonu w São Paulo, centrum wystawiennicze EXCEL w Londynie – z torem częściowo biegnącym wewnątrz hali, a częściowo na zewnątrz – gościło w ten weekend dwa ostatnie wyścigi Mistrzostw Świata Formuły E ABB FIA.
Wyścig London E-Prix zakończył 16-rundowy, 11. sezon wyścigowej serii jednomiejscowych bolidów o napędzie elektrycznym, który umożliwia producentom nieustanny rozwój technologii, jakie wkrótce będą stosowane w pojazdach zelektryfikowanych.
Przez cały sezon inżynierowie, mechanicy i kierowcy DS Automobiles dawali z siebie wszystko, stawiając czoła coraz silniejszej konkurencji. Przyjeżdżając do brytyjskiej stolicy z trzecim miejscem w klasyfikacji zespołów, DS Automobiles i jego partner PENSKE AUTOSPORT mieli jasny cel: utrzymać brązowy medal w tym sezonie. Jednak szczęście nie sprzyjało zespołowi podczas niezwykle intensywnego weekendu wyścigowego, pełnego incydentów i nieoczekiwanych zwrotów akcji.
Niedziela zaczęła się obiecująco, gdy Maximilian Günther wywalczył drugie miejsce na starcie – wyraźny dowód na wysokie osiągi bolidu DS E-TENSE FE25, opracowanego przez francuską markę premium.
Niemiecki kierowca miał wyjątkowego pecha w sobotę, kiedy już na pierwszym okrążeniu został wepchnięty w ścianę, ale tym razem przynajmniej udało mu się dojechać do mety. Niestety, sporo stracił, gdy wyścig został dwukrotnie zneutralizowany tuż po tym, jak aktywował tryb Attack Mode. Pełna neutralizacja wyścigu na całym torze podczas pierwszego trybu i samochód bezpieczeństwa podczas drugiego uniemożliwiły mu wykorzystanie dodatkowej mocy i napędu na cztery koła, jakie oferuje ten tryb. W rezultacie Maximilian musiał zadowolić się siódmym miejscem na mecie.
Po znakomitym powrocie z 15. na 5. miejsce w sobotę, Jean-Éric Vergne nie zdołał powtórzyć tego wyczynu w niedzielę. Startując z 13. pozycji, Francuz ostatecznie zakończył wyścig na 15. miejscu, po tym jak pod koniec rywalizacji otrzymał karę.
W rezultacie zespół DS PENSKE zakończył sezon, zajmując piąte miejsce w klasyfikacji zespołów. W klasyfikacji kierowców Jean-Éric Vergne uplasował się na szóstej pozycji, dwukrotnie stając na podium. Pomimo, że w swoim debiutanckim sezonie jako kierowca DS Automobiles Maximilian Günther zapewnił zespołowi dwa zwycięstwa i dwie pole position, zakończył sezon na dziesiątym miejscu.
Teraz cała uwaga skupia się na 12. sezonie Mistrzostw Świata ABB FIA Formuły E, który rozpocznie się od oficjalnych testów 27 października w Walencji, a pierwsza runda odbędzie się 6 grudnia w São Paulo. Sezon 2025–2026 Mistrzostw Świata ABB FIA Formuły E, z rekordową liczbą 18 wyścigów, obejmującą fascynującą mieszankę nowych lokalizacji i klasycznych torów, zapowiada się niezwykle emocjonująco.
Eugenio Franzetti, dyrektor DS Performance:
„Dzisiejszy wyścig był kolejnym trudnym wyzwaniem. Jak to często bywa na tym nietypowym torze, był pełen kolizji i incydentów. Max naprawdę nie miał dziś szczęścia. Dwukrotnie, tuż po aktywowaniu trybu ataku, wyścig został przerwany – najpierw przez żółtą flagę, a następnie przez pojawienie się samochodu bezpieczeństwa. W efekcie Max nie mógł skorzystać z dodatkowej mocy. JEV walczył zaciekle, ale niestety otrzymał karę, która kosztowała go cenne punkty. Te punkty były kluczowe, by utrzymać czwarte miejsce w klasyfikacji, które ostatecznie nam umknęło. Ogromne podziękowania dla całego zespołu za zaangażowanie, profesjonalizm i doświadczenie. W przyszłym roku wrócimy silniejsi!”
Maximilian Günther:
„Dzień rozpoczął się naprawdę dobrze, od drugiego miejsca na starcie. Niestety, dwie rzeczy pokrzyżowały nasze plany. Po pierwsze, zmagałem się z podsterownością, która mocno wpływała na moje tempo. Próbowałem wszystkiego, aby to skorygować, ale bez skutku. Gdy samochód nie jest idealnie wyważony, jedzie się wolniej i zużywa więcej energii. Po drugie, obie aktywacje trybu ataku zostały zmarnowane przez neutralizacje, co dodatkowo skomplikowało sytuację. Zrobiłem wszystko, co mogłem, kończąc na siódmym miejscu i zdobywając punkty, ale oczywiście mieliśmy nadzieję na znacznie lepszy wynik na zakończenie sezonu”.
Jean-Éric Vergne, mistrz Formuły E w latach 2018 i 2019:
„To był ciężki dzień. Po prostu brakowało mi tempa, na które liczyłem, i chociaż starałem się odpierać ataki rywali, to bardzo trudno walczyć, gdy nie jesteś wystarczająco szybki. Nie tak chciałem zakończyć te mistrzostwa... Latem poświęcimy czas na dokładną analizę wszystkiego, a przede wszystkim na odpowiednie przygotowania, abyśmy mogli wrócić silniejsi w przyszłym sezonie.”
Kluczowe dane od momentu wejścia DS Automobiles do Formuły E:
- 137 wyścigów
- 4 tytuły mistrzowskie
- 18 zwycięstw
- 55 podium
- 26 pole positions
FORMUŁA E: DS AUTOMOBILES KOŃCZY SEZON NA PIĄTYM MIEJSCU W KLASYFIKACJI GENERALNEJ ZESPOŁÓW MISTRZOSTW ŚWIATA










