CITROËN PREZENTUJE BOLID, KTÓRY BĘDZIE STARTOWAŁ W BARWACH MARKI W FORMULE E!
20 października 2025

„Jesteśmy bardzo dumni, że oficjalnie dołączamy do Mistrzostw ABB FIA Formuły E. Zachowujemy tę samą osobowość zwycięzców, która pozwoliła Citroënowi triumfować za każdym razem, gdy wchodził do nowego cyklu mistrzostw, takich jak Rajdy Terenowe, WRC czy WTCC. Sport motorowy to dziedzina, która kształtuje historię i legendę Citroëna od ponad 60 lat. To bijące serce motoryzacyjnej pasji. Dołączając do w 100% elektrycznych, odpowiedzialnych i zaangażowanych rozgrywek, dzielimy silne, przyszłościowe wartości. To elektryczna, innowacyjna i pełna pasji przygoda, która ucieleśnia naszą wizję mobilności jutra. To format rywalizacji odbywający się w sercach miast, który pozwala nam dotrzeć do młodych i aktywnych w sieci odbiorców. Stanowi ogromne źródło inspiracji technologicznej oraz międzynarodową wizytówkę marki. Wreszcie, ten jednomiejscowy bolid nosi trójkolorowe barwy, odzwierciedlając naszą dumę z reprezentowania francuskiej myśli technicznej na torze wyścigowym” – powiedział Xavier Chardon, dyrektor generalny marki Citroën
1. Wiedza i doświadczenie wykorzystywane do maksymalizacji osiągów
Citroën pełen mocy
Jednomiejscowy bolid GEN3 Evo to synteza mocy i efektywności. Szybszy, lżejszy i bardziej wydajny niż kiedykolwiek wcześniej, ucieleśnia wizję zrównoważonego sportu motorowego – laboratorium osiągów, w którym liczy się każdy kilowat. Jego podwozie jest ultralekkie i sztywne. Opracowany na bazie podwozia GEN3 firmy Spark Racing Technology, bolid posiada monokok z włókna węglowego spełniający najwyższe wymogi bezpieczeństwa FIA. Dzięki minimalnej masie wynoszącej 859 kg, łącznie z kierowcą, zyskuje na zwinności i efektywności energetycznej, oferując dynamikę zbliżoną do jednomiejscowych samochodów spalinowych, przy jednoczesnym zachowaniu w pełni elektrycznego napędu.
Samochód oferuje zapierające dech w piersiach przyspieszenie. Pod elegancką karoserią kryje elektryczny układ napędowy o mocy do 350 kW (około 470 KM), umożliwiający spektakularne przyspieszenie: od 0 do 100 km/h w zaledwie 1,86 sekundy. Prędkość maksymalna wynosi około 320 km/h, co czyni GEN3 Evo najszybszym elektrycznym bolidem jednomiejscowym w historii startów w mistrzostwach FIA.
Główną innowacją generacji GEN3 jest występowanie dwóch silników elektrycznych umożliwiających rekordowe odzyskiwanie energii. W normalnych warunkach napęd zapewnia silnik tylny, natomiast silnik przedni odpowiada za regenerację energii. W trybie „Attack” oba silniki pracują razem, zapewniając pełny napęd na wszystkie koła. Łącznie mogą odzyskać do 600 kW energii podczas hamowania, pozwalając na ponowne wykorzystanie niemal 50% energii zużytej podczas e-Prix. Energia jest magazynowana w akumulatorze o pojemności około 47 kWh, opracowanym tak, aby zapewniać natychmiastową moc, stabilność termiczną i trwałość.
Jednomiejscowy bolid opracowany w sercu Stellantis Motorsport.
Jednomiejscowy bolid jest opracowywany w samym sercu Stellantis Motorsport w Satory pod kierownictwem Jeana Marca Finot. Samochód korzysta z niemal 11-letniego doświadczenia w mistrzostwach Formuły E oraz unikalnej wiedzy w zakresie wysokiej klasy, projektowania, eksploatacji i optymalizacji w 100% elektrycznych jednomiejscowych bolidów. Specjalny zespół wykorzystuje w programie Formuły E Citroëna wszystkie swoje wysokie standardy, pasję i wiedzę wyścigową.
Ta gromadzona przez kilka sezonów wiedza i doświadczenie pozwalają Stellantis Motorsport opanować skomplikowaną równowagę między mocą, efektywnością a niezawodnością – trzema kluczowymi parametrami w Formule E, gdzie każdy procent sprawności energetycznej przekłada się na przewagę konkurencyjną. Oprócz podwozia i nadwozia, ich wiedza obejmuje cały układ napędowy: wysokowydajne silniki elektryczne (do 350 kW w trybie wyścigowym), opracowane wewnętrznie inwertery i oprogramowanie sterujące mocą, systemy odzyskiwania energii z dwóch silników (przedniego i tylnego), a także zaawansowane zarządzanie temperaturą i energią, które są kluczowe dla osiągów wyścigowych.
Doświadczenia zdobyte w Formule E bezpośrednio przekładają się na projekty związane z mobilnością elektryczną: optymalizację systemów zarządzania akumulatorami, wydajność inwerterów, odzyskiwanie energii z hamowania oraz strategię oprogramowania sterującego silnikiem.
„Robimy znacznie więcej niż projektowanie jednomiejscowego bolidu: ożywiamy pasję Citroëna w jednym z najbardziej wizjonerskich, innowacyjnych mistrzostw na świecie. Dzięki niemal jedenastoletniemu doświadczeniu w Formule E dziesiątki inżynierów i techników codziennie wykorzystują swoje wysokie standardy, wiedzę wyścigową i entuzjazm na rzecz marki. Ta nabywana przez kolejne sezony wiedza i doświadczenie pozwalają nam teraz opanować kluczową równowagę między zarządzaniem mocą, najnowocześniejszą efektywnością a niezawodnością, która pozostaje fundamentem działalności” – powiedział Jean Marc Finot, dyrektor Stellantis Motorsport.
Trójkolorowe malowanie, które elektryzuje design
Już na pierwszy rzut oka widać, że nowe malowanie startującego w Formule E bolidu francuskiego producenta ma zdecydowany charakter, oddając cechy, takie jak: odwaga, energia i wyrazista tożsamość. Opracowane w Centrum Designu Citroëna, wyróżnia się gradientem kolorów, który rozciąga się niczym przyspieszenie. Segmenty podążają za kątem szewronów, tworząc swego rodzaju sekwencje. Całościowy efekt jest mocny i bardzo graficzny.
Przednia część bolidu rozświetlona jest jaskrawą czerwienią – kolorem, który emanuje pasją, sportowym duchem i dziedzictwem Citroëna. Ten kolor jest znakiem rozpoznawczym Citroëna, tym, który sprawia, że serce bije szybciej i symbolizuje markę, która nigdy nie przestała zachwycać na drogach i torach wyścigowych. Następnie wzrok podąża wzdłuż nadwozia, przyciągany precyzyjnym co do milimetra gradientem, wykonanym z zegarmistrzowską dokładnością. Czerwień rozciąga się i zanika w technicznym, przemyślanym ruchu. Linia malowania jest czysta, kontrolowana i nowoczesna: wydajność spotyka się z elegancją.
Nieskazitelna biel i elektryczny błękit dominują, tworząc trójkolorową kompozycję, którą Citroën dumnie prezentuje w sercu mistrzostw Formuły E. Trzy kolory, trzy obietnice: pasja, technologia, duma. To wyraźny hołd dla Francji, jej know-how i ducha innowacji. To malowanie, odważne i jednocześnie wysublimowane, odzwierciedla barwy kraju, dumę producenta oraz elegancję wizji.
Wyjątkowi kierowcy, doświadczony dyrektor zespołu wyścigowego
Podczas startu w ABB FIA Formula E World Championship markę reprezentować będzie dwóch utalentowanych kierowców z bogatym doświadczeniem w Formule E.
Jean-Éric Vergne, 35-letni francuski kierowca, który ugruntował swoją pozycję, stając się punktem odniesienia w motorsporcie. Zyskał rozgłos w Formule E, stając się pierwszym kierowcą, który zdobył dwa tytuły mistrza z rzędu. Jego wszechstronność obejmuje również wyścigi długodystansowe, gdzie zdobywał doświadczenie i osiągnięcia we wszystkich kategoriach torowych.
Nick Cassidy, 31-letni nowozelandzki kierowca, jest jednym z najbardziej utalentowanych zawodników swojego pokolenia w motorsporcie. Po obiecujących początkach w kartingu i startach w jednomiejscowych bolidach, zabłysnął w Japonii, zdobywając „Japońską Potrójną Koronę” (Super Formula, Super GT i Formula 3). W 2020 roku dołączył do Formuły E, gdzie szybko udowodnił, że jest poważnym kandydatem do tytułu, odnosząc zwycięstwa i zajmując miejsca na podium. Po dwóch znakomitych sezonach dołączył do zespołu Citroën Racing.
Cyril Blais mianowany dyrektorem zespołu wyścigowego
Dysponując solidnym doświadczeniem w Formule E, Cyril Blais objął kierownictwo w organizacji, wykorzystując swoją wiedzę techniczną i zdolności przywódcze, aby realizować ambicje zespołu w mistrzostwach ABB FIA Formuły E. Cyril Blais rozpoczął swoją przygodę z Formułą E jako inżynier wyścigowy dla renomowanych kierowców, takich jak Lucas di Grassi i Maximilian Günther. Stopniowo awansował na wyższe stanowiska, obejmując posadę głównego inżyniera oraz zastępcy dyrektora zespołu, zanim zaczął pełnić obecną funkcję dyrektora zespołu wyścigowego w Maserati.
Cyril Blais, znany ze swojego podejścia opartego na współpracy i umiejętności łączenia talentów, skupia się na stworzeniu optymalnego środowiska pracy i promowaniu przywództwa zespołowego. Jego strategiczna wizja zakłada szczególny nacisk na technologie przyszłości, zarządzanie energią oraz zaawansowane wykorzystanie symulatorów, w celu maksymalizacji osiągów zespołu na torze. „Moim celem jest umocnienie dotychczasowych osiągnięć zespołu i dalszy rozwój w mistrzostwach, jednocześnie doceniając pracę i zaangażowanie każdego członka zespołu” – podkreśla Cyril Blais.
2. Nowe wyzwanie dla marki Citroën
Inspirowanie pasją do motoryzacji i dzielenie się wartościami
Marka Citroën rośnie obecnie w siłę w niezwykłym tempie. Po kompletnym odnowieniu gamy modelowej w ciągu dwóch lat, powrót do sportów motorowych to kolejny ważny krok w kierunku umocnienia tożsamości marki, zjednoczenia społeczności wokół wspólnych wartości i wyrażenia jej ambicji. Wejście do Mistrzostw Świata Formuły E FIA ABB będzie znaczącym impulsem w budowaniu wizerunku marki Citroën. Sporty motorowe od zawsze znajdują się w samym sercu motoryzacyjnej pasji, tworzą legendy marek, potwierdzają ich wiarygodność i przyciągają szeroką publiczność. Łączą pracowników i sieć sprzedaży wspólnym entuzjazmem oraz wyraźnie pokazują klientom zaangażowanie marki w rozwój nowoczesnych, dopracowanych technologicznie produktów, których rozwiązania trafiają później do modeli produkcyjnych.
Dla Citroëna cel jest jasny: rozbudzić emocje wielu miłośników motoryzacji i jednocześnie podtrzymać wartości humanistyczne oraz wysokie standardy techniczne, które ukształtowały DNA marki. Citroën powraca do mistrzostw jako oficjalny zespół fabryczny, choć nigdy całkowicie nie porzucił rywalizacji sportowej, oferując specjalny kit dla klientów, aby mogli ścigać się za kierownicą modelu C3 Rally2. Samochód ten, w samym tylko 2025 roku, zgromadził ponad 95 zwycięstw i nadal ekscytuje fanów wiernych kulturze Citroën Racing. Marka z dumą zabiera tę aktywną społeczność fanów w nową, ekscytującą przygodę, która ma inspirować i pobudzać emocje. Mistrzostwa Świata ABB FIA Formuły E posiadają wszystkie składniki niezbędne, by zapewniać intensywne weekendy wyścigowe i przyciągać nową generację kibiców.
Citroën: uczestnik wizjonerskiej i zrównoważonej rywalizacji
Powrót marki Citroën do rywalizacji został dokładnie przemyślany, nie są to bowiem zwykłe zawody, lecz najbardziej wizjonerskie, ambitne i zrównoważone mistrzostwa na świecie. Seria wyścigów zarezerwowanych wyłącznie dla pojazdów elektrycznych, symbolizująca innowację, odpowiedzialność i zrównoważony rozwój, stanowi dziś model społecznej odpowiedzialności w sporcie. Formuła E ucieleśnia zrównoważoną wizję motorsportu, w pełni zgodną z długofalowymi zobowiązaniami marki Citroën. Elektryfikacja, będąca filarem strategii marki i kluczowym elementem transformacji energetycznej oraz mobilności przyszłości, znajduje tutaj naturalne pole rozwoju. Rywalizacja, odwaga i odpowiedzialność łączą się, wspierając motor postępu, dążenie do rozwoju społeczeństwa z korzyścią dla jak największej liczby osób.
Ta dyscyplina jest również okazją do transferu technologii, przynoszącą wymierne korzyści przyszłym generacjom samochodów elektrycznych. Łącząc producentów, inżynierów i kierowców wokół wspólnego celu - połączenia osiągów z troską o środowisko - Formuła E pokazuje, że sport może być realną siłą napędową w celu poszukiwania konkretnych rozwiązań na przyszłość.
Formuła E to zatem pełnowymiarowe laboratorium, w którym każda innowacja w zakresie wydajności energetycznej, zarządzania akumulatorem i łączności przyczynia się bezpośrednio do rozwoju elektrycznych samochodów jutra. Każdy element, od silnika po oprogramowanie systemów rekuperacji energii, stanowi poligon doświadczalny dla przyszłych technologii elektrycznych modeli drogowych. Formuła E tym samym jest miejscem, gdzie prezentowane są najlepsze osiągnięcia w zakresie innowacji przeznaczonych dla aut elektrycznych.
Poza osiągami sportowymi, Formuła E wyróżnia się konkretnym zaangażowaniem w zrównoważony rozwój. Formuła E jest bowiem pierwszą globalną serią sportową z certyfikatem ISO 20121, potwierdzającym odpowiedzialne zarządzanie wydarzeniami, i od początku dąży do osiągnięcia zerowego śladu węglowego netto. Akumulatory są poddawane recyklingowi lub ponownie wykorzystywane, opony Hankook są wykonane w 35% z materiałów pochodzących z odzysku, a cała logistyka jest zoptymalizowana pod kątem redukcji śladu węglowego. Około 50% energii zużywanej w wyścigach pochodzi z odzysku. Poprzez promowanie czystszej mobilności i innowacji szanujących planetę, Formuła E pokazuje, że pasja do rywalizacji może współistnieć z odpowiedzialnością ekologiczną, co w pełni odzwierciedla wizję Citroëna – zrównoważonej mobilności dostępnej dla każdego.
Silny międzynarodowy zasięg w celu dotarcia do nowych grup odbiorców
Licząca 18 rund w 12 krajach, Formuła E ma charakter wybitnie międzynarodowy. Udział w mistrzostwach Formuły E pozwoli marce Citroën wzmocnić swoją międzynarodową pozycję, zwłaszcza na rynkach, na których marka planuje zwiększyć swoją widoczność.
To również potężna platforma komunikacyjna, pozwalająca rozwijać swój wizerunek i promować wartości marki wśród nowej grupy odbiorców.
Citroën to marka bliska ludziom, idealnie wpisująca się w formułę zawodów odbywających się w centrach miast lub w ich bezpośrednim sąsiedztwie, w wyjątkowo atrakcyjnych formatach wyścigowych. Citroën, jako marka popularna, zaangażowana w demokratyzację mobilności, zwłaszcza elektrycznej (dzięki modelom takim, jak Ami czy ë-C3), dzieli z Formułą E wspólne cele: zbliżyć sport motorowy do ludzi, uczynić wydarzenia szeroko dostępnymi dla publiczności i tworzyć prawdziwą więź z fanami.
Profil publiczności Formuły E – młodszej, z większym udziałem kobiet, zaangażowanej w ekologię i zawsze połączonej – idealnie współgra z ambicjami marki Citroën. To kluczowe segmenty dla marki, ceniące innowacyjność, przystępność cenową i prostotę użytkowania, wartości, które Formuła E w pełni odzwierciedla. Modele takie jak Ami (sprzedawany wyłącznie online) czy nowy ë-C3 symbolizują otwarcie Citroëna na nowe pokolenie kierowców, które jest wrażliwe na design i technologie. Te modele są łatwe w zakupie i przyjazne w użytkowaniu. Formuła E, wykorzystując elementy strategii, gamifikacji i interakcji z fanami, które mogą przyciągnąć inną publiczność. Staje się tym samym nośnikiem inspiracji i bliskości, zwiększając zasięg i wpływ marki na skalę globalną.
3. Citroën powraca do pasji do sportów motorowych rozpoczętej ponad 60 lat temu
Citroën powraca do świata sportów motorowych, dziedziny, która ukształtowała jego historię i legendę. Od rajdów terenowych (5 tytułów mistrzowskich), przez Rajdowe Mistrzostwa Świata WRC (8 tytułów), po Mistrzostwa Świata Samochodów Turystycznych WTCC (3 tytuły) – za każdym razem, gdy Citroën stawał na starcie międzynarodowych mistrzostw, sięgał po zwycięstwa i tytuły. Z tą samą ambicją, determinacją i pasją do zwyciężania marka Citroën otwiera dziś nowy rozdział swojej sportowej historii, biorąc udział w mistrzostwach FIA Formuły E, łącząc najwyższe standardy techniczne z emocjami, które od zawsze wyróżniają jej zespoły i fanów.
Sporty motorowe są integralna część kultury i dziedzictwa marki Citroën. Historia ta rozpoczęła się ponad 60 lat temu, od legendarnego zwycięstwa modelu Citroën ID 19 w Rajdzie Monte Carlo w 1959 roku. Auto wyróżniało się również w rajdach lat 60., między innymi na wymagających trasach Maroka. W latach 70. kontynuację tej tradycji stanowiły modele SM i CX, które potwierdziły inżynieryjną wizję i awangardowy charakter marki.
Historia ta miała swoją kontynuację wraz z wielką epopeją rajdów terenowych. W latach 90. Citroën zdobył uznanie w najwyższej klasie rajdów terenowych, dzięki niezwykłemu modelowi ZX Rallye Raid, opracowanemu przez Citroën Sport do rywalizacji w najbardziej ekstremalnych warunkach. Łącząc wytrzymałość, innowacyjność technologiczną i osiągi, ZX Rallye Raid uosabiał awangardowego ducha marki. Rywalizując w najtrudniejszych rajdach świata, samochód szybko stał się punktem odniesienia dla całej dyscypliny, pokazując mistrzostwo Citroëna w projektowaniu pojazdów zdolnych dominować w najbardziej nieprzyjaznym terenie, jakim są pustynie. Pod kierownictwem Guya Fréquelina oraz wybitnych kierowców, takich jak Ari Vatanen, Pierre Lartigue i Timo Salonen, ZX Rallye Raid zwyciężył 36 razy w latach 1990–1997, w tym czterokrotnie triumfował w Rajdzie Paryż–Dakar. Te spektakularne sukcesy raz na zawsze zapewniły marce Citroën miejsce w panteonie terenowego sportu motorowego i utorowały drogę do przyszłych triumfów w rajdach WRC.
Na przełomie XX i XXI wieku Citroën stał się legendą Rajdowych Mistrzostw Świata WRC i nowym punktem odniesienia w tej dyscyplinie, dzięki całemu pokoleniu wyjątkowych kierowców. Wszystko zaczęło się od Philippe’a Bugalskiego, architekta pierwszych sukcesów marki w mistrzostwach świata, który za kierownicą Xsary Kit Car potrafił pokonać potężne auta WRC na nawierzchni asfaltowej. To właśnie te odważne zwycięstwa utorowały drogę do dominacji Citroëna w WRC, której symbolem stał się Sébastien Loeb, młody kierowca z Alzacji o wyjątkowym talencie i precyzji. Z Loebem za kierownicą, marka Citroën zdobyła dziewięć razy z rzędu tytuł mistrza świata kierowców (2004–2012) oraz osiem tytułów mistrza producentów, dzięki modelom takim, jak Xsara WRC, C4 WRC i DS3 WRC. Zespół uosabiał idealne połączenie inżynierskiej perfekcji, innowacyjnych rozwiązań i instynktu zwycięzcy. Później, Sébastien Ogier kontynuował legendę, zdobywając kolejne sukcesy i potwierdzając pozycję Citroëna jako jednego z najbardziej utytułowanych producentów w historii WRC.
W latach od 2014 do 2016 marka Citroën zapisała kolejną kartę w historii motorsportu, tym razem w Mistrzostwach Świata Samochodów Turystycznych (WTCC), odnosząc bezprecedensową serię zwycięstw. Model C-Elysée WTCC zapewnił marce z podwójnym szewronem trzy tytuły mistrza świata producentów i trzy tytuły mistrza kierowców z rzędu, dzięki zespołowi wyjątkowych kierowców, do którego należeli: José Maríi „Pechito” Lópeza, Yvana Mullera i Sébastiena Loeba.
Od samego początku Citroën wyróżniał się wzorowym przygotowaniem, perfekcyjnie dopracowanym samochodem wyścigowym i mistrzowską strategią zespołową, która pozwoliła całkowicie zdominować konkurencję i zbudować status ikony torowych mistrzostw świata.
Warto przypomnieć, że Citroën ma już w swoim sportowym dorobku konstrukcję jednomiejscowego samochodu wyścigowego. Powstały w latach 60. z pasji Maurice’a Émile’a Pezousa, dealera Citroëna z Albi, model Citroën MEP ucieleśniał ducha innowacji, przystępności i edukacji sportowej, wartości bliskie filozofii marki. Zaprojektowany jako ekonomiczny bolid szkoleniowy, zbudowany w oparciu o podzespoły modeli Ami 6 i GS, oferował młodym kierowcom realną szansę na rozpoczęcie kariery w sportach motorowych. Wspierany przez Citroëna i Francuską Federację Sportu Samochodowego (FFSA), stał się ikoną Formule Bleue, serii dedykowanej kształceniu przyszłych talentów francuskiego motorsportu. W latach między 1965 a końcem lat 70. opracowano kilka ewolucji modelu, od MEP X1 po MEP X27, udoskonalając projekt przy zachowaniu jego DNA: lekkości, pomysłowości i czystej przyjemności z jazdy. W 1966 roku samochód został przetestowany przez Maurice’a Trintignanta na legendarnym torze Le Mans, wpisując się w historię francuskiej motoryzacji i sportu wyścigowego.
CITROËN PREZENTUJE BOLID, KTÓRY BĘDZIE STARTOWAŁ W BARWACH MARKI W FORMULE E!










