24h Le Mans: po 25 latach BMW M Motorsport powraca do najwyższej klasy z BMW M Hybrid V8
08 czerwca 2024
BMW M Motorsport rozpoczyna najbardziej spektakularny tydzień wyścigowy w roku pod hasłem „BMW powraca do Le Mans”. Dokładnie 25 lat po zwycięstwie BMW V12 LMR start BMW M Hybrid V8 w klasie Hypercar oznacza powrót marki BMW do najwyższej kategorii w legendarnym 24-godzinnym wyścigu Le Mans (FRA).
Le Mans. BMW M Motorsport rozpoczyna najbardziej spektakularny tydzień wyścigowy w roku pod hasłem „BMW powraca do Le Mans”. Dokładnie 25 lat po zwycięstwie BMW V12 LMR start BMW M Hybrid V8 w klasie Hypercar oznacza powrót marki BMW do najwyższej kategorii w legendarnym 24-godzinnym wyścigu Le Mans (FRA). BMW M Hybrid V8 #20 odegra bardzo szczególną rolę, ponieważ będzie rywalizować jako 20. edycja BMW Art Car. Samochód w malowaniu zaprojektowanym przez znaną na całym świecie artystkę Julie Mehretu będzie atrakcją na padoku. W klasie LMGT3 Długodystansowych Mistrzostw Świata FIA (FIA WEC) o zwycięstwo na torze Circuit de la Sarthe rywalizować będą dwa BMW M4 GT3.
W klasie Hypercar BMW M Team WRT i sześciu kierowców BMW M Works zmierzy się z prawdopodobnie najtrudniejszą obecnie konkurencją w motorsporcie. Do najważniejszego wyścigu wytrzymałościowego roku w klasie Hypercar zgłoszono 23 samochody dziewięciu producentów. Za kierownicą BMW M Hybrid V8 z numerem 15 zasiądą na zmianę Raffaele Marciello (SUI), Dries Vanthoor (BEL) i Marco Wittmann (GER).
Za kierownicą BMW M Hybrid V8 Art Car z numerem 20 wystartują Robin Frijns (NED), René Rast (GER) i Sheldon van der Linde (RSA). Design 20. edycji BMW Art Car autorstwa Julie Mehretu został zaprezentowany 21 maja w Centre Pompidou w Paryżu (FRA). Powstał jako „obraz performatywny” na podstawie jednej z prac artystki. Więcej szczegółów można znaleźć w przewodniku dla mediów BMW M Motorsport: https://b.mw/WEC_Media_Guide.
W kategorii LMGT3 Team WRT wystawia dwa BMW M4 GT3 w nowych malowaniach. Za kierownicą BMW M4 GT3 z numerem 31 zasiądą zwycięzcy 6-godzinnego wyścigu Imola (ITA), Augusto Farfus (BRA), Sean Gelael (INA) i Darren Leung (GBR). Samochód z numerem 46 poprowadzą Maxime Martina (BEL), Valentino Rossi (ITA) i Ahmad Al Harthy (OMA).
Historia BMW w Le Mans.
Z okazji powrotu po 25 latach do najwyższej klasy, BMW świętuje również swoją historię w Le Mans. Ponad 300 000 spodziewanych fanów będzie mogło podziwiać legendarne samochody, takie jak zwycięskie BMW V12 LMR z 1999 roku i BMW 3.0 CSL Art Car Alexandra Caldera z 1975 roku.
Pierwszy udany start BMW w Le Mans miał miejsce w 1939 roku z BMW 328 Touring Coupé. Samochód wygrał w swojej klasie i zajął piąte miejsce w klasyfikacji generalnej. Dopiero w latach siedemdziesiątych BMW ponownie zrobiło furorę w Le Mans, zwłaszcza dzięki pomysłowi Jochena Neerpascha i Hervé Poulaina na stworzenie BMW Art Cars. Art Car Alexandra Caldera zadebiutował w 1975 roku. Następne w kolejności były BMW 3.0 CSL Franka Stelli w 1976 roku, BMW 320i Turbo Roya Lichtensteina w 1977 roku i BMW M1 Andy'ego Warhola w 1979 roku. Inne samochody artystyczne BMW w Le Mans to BMW V12 LMR autorstwa Jenny Holzer w 1999 roku i BMW M3 GT2 Jeffa Koonsa w 2010 roku.
BMW M Motorsport osiągało swoje największe sukcesy sportowe w latach 90-tych. Najważniejsze z nich to zwycięstwo Yannicka Dalmasa (FRA), Pierluigiego Martiniego (ITA) i Joachima Winkelhocka (GER) w #15 BMW V12 LMR w 1999 roku. Już w 1995 roku wygrał samochód napędzany silnikiem BMW – BMW McLaren F1 GTR. Ostatnio BMW M Motorsport rywalizowało w 2018 i 2019 roku, wystawiając BMW M8 GTE.
24h Le Mans: po 25 latach BMW M Motorsport powraca do najwyższej klasy z BMW M Hybrid V8